Pielgrzymka stypendystów do Włoch

21-29 września 2023

Dzień I-II

Naszą pielgrzymkę do Włoch, szczególnie do grobów świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz św. Jana Pawła II, rozpoczęliśmy Mszą św. w czwartek, 21.09. 2023 r. o godz. 6.30, celebrowaną w kaplicy Domu Fundacji Jana Pawła II w Lublinie, której przewodniczył ks. dyrektor Jan Strzałka. Po śniadaniu wyruszyliśmy dwoma autokarami. W czasie podróży modliliśmy się na różańcu i prosiliśmy Pana Boga o bezpieczną podróż i błogosławione owoce pielgrzymki. Jechaliśmy cały dzień i noc, po czym wczesnym rankiem w piątek, dotarliśmy do Wenecji. To starożytne miasto jest położone na licznych bagnistych wyspach na Morzu Adriatyckim, z kanałami, mostami, wieloma świątyniami i wybitną architekturą. Pielgrzymi mieli wystarczająco dużo wolnego czasu, aby poczuć atmosferę tego wyjątkowego miasta. Głównym symbolem Wenecji jest Plac i Bazylika św. Marka. Bazylika zaskakuje mozaikowymi dekoracjami i unikalną architekturą, łączącą elementy stylu bizantyjskiego, gotyckiego i weneckiego. Katedra jest również miejscem przechowywania relikwii św. Marka. O godz. 12.00, w Bazylice wszyscy uczestniczyli we Mszy św., której przewodniczył ks. Robert Ptak, a po jej zakończeniu było jeszcze trochę wolnego czasu na posiłek i spacer. Tego dnia, w późnych godzinach wieczornych dotarliśmy do Domu Polskiego w Rzymie.

Valeria Khilmanovich

Dzień III

W sobotę, 23 września, dzień rozpoczęliśmy od Mszy św. w kaplicy Domu Polskiego, której przewodniczył ks. Jan Hano. Po śniadaniu udaliśmy się w kierunku centrum Rzymu, by najpierw zwiedzić papieską Bazylikę Santa Maria Maggiore (Matki Bożej Większej), z cudownym wizerunkiem Matki Boskiej Śnieżnej (Salus Populi Romani). Każdy, kto do niej wchodzi, jest pod ogromnym wrażeniem tego historycznego i jednocześnie religijnego miejsca. Następnie zwiedziliśmy kolejną papieską Bazylikę, św. Pawła za Murami, gdzie według tradycji pochowany jest św. Paweł. Z kolei udaliśmy się do Koloseum, rzymskiego amfiteatru, wzniesionego w latach 70 – 80 po Chrystusie. Koloseum uchodzi za jedną z najbardziej imponujących budowli starożytnego świata. Przechodząc wzdłuż Forum Romanum dotarliśmy do Piazza Venezia, gdzie krzyżuje się wiele arterii komunikacyjnych miasta. Centralnym punktem tego placu jest Ołtarz Ojczyzny, znany również jako muzeum-pomnik, który został wybudowany dla upamiętnienia Zjednoczenia Włoch. Tego dnia zostaliśmy zaproszeni do kościoła św. Stanisława, biskupa i męczennika, gdzie rezyduje ks. prałat dr Paweł Ptasznik, przewodniczący Rady Administracyjnej Fundacji Jana Pawła II i jednocześnie rektor kościoła. Ks. Ptasznik zaznajomił nas z bogatą historią tego miejsca i aktualną posługą duszpasterską dla Polaków, mieszkających w Rzymie.

Daria Koval

Dzień IV

W niedzielę, 24 września, uczestnicy pielgrzymki rozpoczęli nowy dzień, odwiedzając Watykan, najmniejsze państwo na świecie (0,44 km kw.). Najpierw, indywidualnie zwiedziliśmy Muzea Watykańskie, gdzie mogliśmy zobaczyć wiele interesujących rzeczy: galerię z licznymi freskami, Muzeum Rzeźby oraz jedno z najbardziej znanych i fascynujących miejsc – Kaplicę Sykstyńską, gdzie znajdują się dzieła samego Michała Anioła. Kaplica ta jest również miejscem konklawe, czyli wyboru nowego papieża.

Następnie w planie było zwiedzanie Placu św. Piotra, otoczonego Kolumnadą Berniniego, którą wieńczy 140 rzeźb: świętych, papieży, ewangelistów. Na tym terenie znajduje się też Bazylika św. Piotra, największy kościół chrześcijański na świecie. To nie tylko architektoniczny majstersztyk, ale także duchowy symbol dla wierzących. Wewnątrz można zobaczyć majestatyczne ołtarze, rzeźby i dzieła sztuki, które z biegiem lat nie tracą na aktualności i pięknie. Poza tym, na terenie bazyliki znajdują się dobrze znane groby papieskie, w tym miejsce spoczynku św. Jana Pawła II. W tym dniu można było także podziwiać Rzym z góry, wychodząc na kopułę Bazyliki. Po wielogodzinnym zwiedzaniu Watykanu, dzień zakończył się Mszą św. w Domu Polskim.

Anhelina Liatskaya

Dzień V

W poniedziałek, 25 września, dzień rozpoczęliśmy od Mszy św., odprawionej w Domu Polskim. To zawsze bardzo ważny czas modlitwy i duchowego skupienia dla uczestników pielgrzymki. Po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie tzw. Rzymu Barokowego, po którym oprowadzali nas miejscowi przewodnicy. Przechadzka po mieście rozpoczęła się od pięknego Zamku św. Anioła, następnie mogliśmy zobaczyć takie miejsca, jak: Piazza Navona, Panteon, Fontanna di Trevi, by zakończyć na słynnych Schodach Hiszpańskich, które są jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Rzymie. Po pełnym wrażeń dniu, wróciliśmy do Domu Polskiego na pyszną kolację, którą przygotowały nam siostry Sercanki.

Krystyna Nahirnich

Dzień VI

We wtorek, 26 września, zaplanowany był wyjazd do Asyżu. Dzień rozpoczął się o godz. 7.30 Mszą św. w kaplicy Domu Polskiego. Po wspólnym posiłku udaliśmy się w kierunku miasta związanego z postacią św. Franciszka, jednego z najważniejszych świętych Kościoła katolickiego. Asyż to miejsce, w którym przeżył on swoje nawrócenie i poświęcenie całego swojego życia Panu Bogu. Prawie trzy godziny spędzone w autobusie minęły bardzo szybko. To był czas modlitwy i wspólnego śpiewu oraz krótkiej drzemki, by nieco zregenerować nasze siły.

Po przybyciu do Asyżu Dolnego, najpierw zwiedziliśmy Bazylikę Matki Bożej Anielskiej, a w niej kościółek Porcjunkula (tzw. mała cząsteczka, skrawek gruntu) i kaplicę śmierci św. Franciszka (Transito). Potem przejechaliśmy do Asyżu Górnego, gdzie mieliśmy chwilę wolnego czasu na obiad. Podczas wizyty w tym uroczym mieście nawiedziliśmy: Bazylikę św. Klary, Katedrę św. Rufina, Kościół Matki Bożej Sopra Minerva i Bazylikę św. Franciszka. Dzień pobytu w Asyżu był pełen modlitwy, refleksji, duchowego wzbogacenia i spotkań z innymi ludźmi. Wszystkie te wydarzenia pozostawiły w naszej pamięci niezapomniane wrażenia i głęboki duchowy ślad.

Artur Oliinyk

Dzień VII

W środę, 27 września, wczesnym rankiem udaliśmy się na Plac św. Piotra, by wziąć udział w audiencji generalnej z udziałem papieża Franciszka. Przed rozpoczęciem spotkania zostaliśmy przywitani jako stypendyści Fundacji, kontynuującej dziedzictwo św. Jana Pawła II. Ks. Jan Strzałka i ks. Robert Ptak, jako nasi wychowawcy i przedstawiciele, mogli osobiście spotkać się z papieżem Franciszkiem, prosząc Go o apostolskie błogosławieństwo dla nas wszystkich i dla naszego Domu w Lublinie.

Po zakończeniu audiencji spotkaliśmy się z ks. prałatem dr Dariuszem Giersem, administratorem Fundacji, który koordynował naszą pielgrzymkę, służąc nam niezastąpioną pomocą w Rzymie.

Po południu zwiedzaliśmy Bazylikę św. Jana na Lateranie, historycznie pierwszą siedzibę Biskupa Rzymu, poświęconą przez papieża Sylwestra I w roku 324 oraz pobliskie Schody Święte, po których, zgodnie z tradycją, miał być prowadzony Pan Jezus na sąd do Piłata.

Bardzo bogaty w przeżycia dzień zakończyliśmy Mszą św. w kaplicy Domu Polskiego oraz spotkaniem z kard. Stanisławem Dziwiszem, który przybył do Rzymu na konsystorz, w czasie którego zostało kreowanych 21 nowych kardynałów, w tym ks. abp Grzegorz Ryś, Metropolita Łódzki.

Katsiaryna Sidlarevich

Dzień VIII-IX

W ostatnim dniu naszego pobytu w Rzymie, w czwartek 28 września, wczesnym rankiem zebraliśmy się w Bazylice św. Piotra, przy Ołtarzu św. Jana Pawła II, by w duchu głębokiej wiary i miłości prosić naszego Świętego Patrona o błogosławieństwo. Stypendyści zaangażowali się w liturgię, a schola zaśpiewała na zakończenie „Oddany Maryi”. To niezapomniane wydarzenie upamiętniliśmy także wspólnym zdjęciem. Pośród nas był obecny ks. Paweł Rytel – Andrianik, aktualny szef Sekcji Polskiej Radia Watykańskiego, dla którego niektórzy stypendyści podzielili się swoimi doświadczeniami z pobytu w Wiecznym Mieście. Następnie udaliśmy się do Domu Polskiego na ostatnie wspólne śniadanie.

Razem z dyrekcją i stypendystami wyrażamy naszą ogromną wdzięczność władzom Fundacji, dobroczyńcom i wszystkim, dzięki którym mogliśmy pielgrzymować do Włoch. Naszą wdzięczność będziemy podtrzymywać stałą pamięcią modlitewną.

Po powrocie do Lublina, 29 września, w kaplicy fundacyjnej stypendyści uczestniczyli we Mszy św. dziękczynnej, która stanowiła symboliczne zakończenie naszej pielgrzymki.